زیتون
زیتون
دریچه ای بسوی آگاهی 
قالب وبلاگ
نويسندگان

نگاهي به نقش فناوري و تاثير آنها در زندگي روزمره



خلاء زندگي امروزه ما
    استفاده از ابزارهاي الكترونيكي و ديجيتالي به عنوان جزيي از فناوري مدرن در جهان، بخشي جدايي ناپذير از زندگي بشر به شمار مي رود كه تكميل اين ابزارها در آينده مي تواند جنبه هاي مختلف زندگي انسان را متحول سازد. به گزارش مهر، در حال حاضر ابزارها و توليداتي كه بر پايه فناوري توليد شده اند (از جمله انواع تجهيزات الكترونيكي و ديجيتالي) به يكي از مهم ترين جنبه هاي حيات انسان تبديل شده اند كه نبود يكي از اين تجهيزات مي تواند اختلالاتي گاه جبران ناپذير در روند زندگي به وجود آورد. در اين ميان برخي از اين فناوري ها در حال شكل گيري اند كه در آينده يي نه چندان دور به كلي الگوي زندگي انسان را در بخش هايي خاص دچار تحول كرده و شكلي جديد به آن خواهد بخشيد. در ادامه به بررسي برخي از اين تكنولوژي ها پرداخته خواهد شد

    كتابخانه هاي ديجيتال
    كتابخانه هاي ديجيتال از فناوري هاي ارزشمندي است كه به تازگي در جهان مجازي بسيار رايج شده است و شركت هاي مختلفي به استفاده از آن روي آورده اند. در حال حاضر تمامي دوره هاي آموزشي موسسه ام آي تي به صورت آنلاين قابل دسترسي است و شركت گوگل نيز به تازگي موتور جست وجوي كتاب را راه اندازي كرده است. زماني كه هر نوع سوال حقيقي را بتوان به صورت آنلاين و آني پاسخ داد، آنچنان دور نخواهد بود.
    
    درمان ژنتيكي و سلول هاي بنيادين
    منشاء بسياري از بيماري ها در ژن بدن انسان ريشه دارد و موروثي به شمار مي رود. اما دانشمندان در مقابله با اين منشا در تلاشند تا ژن ها را تغيير داده و سلول هاي آسيب ديده را به گونه يي تغيير دهند تا رشد عادي و معمولي داشته باشند. شايد روزي برسد كه اختلالات موروثي هنگام تولد به اندازه بيماري هايي كه اكنون عادي به شمار مي روند، قابل درمان شوند.
    
    اينترنت بي سيم جهاني
    وايمكس، G3، G4 و ... همگي به فناوري ارتباط دست خواهند يافت كه اينترنت بي سيم جهاني نام گرفته است. كاربران با استفاده از اين فناوري مي توانند در هر زمان و مكاني آنلاين باقي بمانند. داشتن چنين امكاني مستلزم امكان ارتباط كامل ميان هر دو ابزار الكترونيكي در هر زمان و مكاني است.
    
    روبات هاي متحرك
    رقابت هاي اخير دارپا كه به منظور سنجش مكان يابي روبات ها در حومه شهرها برگزار شد، مي تواند از تحولي بزرگ در زندگي انسان خبر دهد. تصور اينكه فردي براي برداشتن مدركي مهم از خانه و انتقال آن به محل كار خود از اتومبيل شخصي اش بخواهد اين كار را انجام دهد، چندان دور از ذهن نيست. شايد به زودي بتوان كاروان هايي از روبات ها را در ميان بزرگراه ها مشاهده كرد كه براي انجام ماموريت هاي مختلف راهي مقصدي تعيين شده هستند.
    
    سلول هاي خورشيدي ارزان قيمت
    قيمت سلول هاي خورشيدي در حال كاهش است و در كمتر از 10 سال قيمت آن با قيمت انرژي الكتريكي برابري خواهد كرد. در عين حال در آينده يي نه چندان دور سلول هاي خورشيدي به قسمتي لاينفك از ساختمان هاي مسكوني و اداري تبديل خواهد شد. در اين صورت يك خانه مسكوني مي تواند ميزان قابل توجهي از انرژي خود را تامين كند.
    
    فناوري جست وجوي رايانه يي بر پايه موقعيت
    به زودي مي توان به جاي كليك كردن روي مرورگرها از منزل خارج شد، تلفن همراه را به سوي موضوع مورد نظر براي مثال يك ساختمان اداري نشانه گرفته و كليك كرد و سپس تمامي اطلاعات مورد نياز درباره موضوع را به دست آورد. به بياني ديگر به زودي در كنار سرورهاي اينترنتي، سرورهايي براي مختصات جغرافيايي و مكان هاي مختلف ارائه خواهد شد.
    
    چاپ سه بعدي روميزي
    پرينترهاي سه بعدي مي توانند هر طرح و نقشي را در قالب سه بعدي آن چاپ كنند. با ايجاد طراحي جديد و خلاقانه، افراد خواهند توانست اين طرح ها را مشابه يك ماكت سه بعدي چاپ كرده و مورد استفاده قرار دهند.
    
    شبيه سازي درماني
    در واقع ايده كلي كه در پس فناوري شبيه سازي نهفته است، رشد دادن اندام هايي است كه بتوانند جايگزين اندام هاي آسيب ديده بدن شوند، به گونه يي كه بدن امكان باز پس زدن آن را نداشته باشد. در اين صورت اندام هاي سرطاني يا آسيب ديده را مي توان بدون بروز كوچك ترين مشكلي توسط اندام هاي مشابه و سالم جايگزين كرد.
    
    اقتصاد هيدروژني
    به جاي صادرات و واردات حريصانه محصولات نفتي در كشورهاي مختلف، انسان مي تواند آب را به هيدروژن تبديل كرده و از آن به عنوان سوخت استفاده كند. در اين صورت تنها محصولي كه در اثر سوخت هيدروژن به دست خواهد آمد، آب است و پس از آن نه آلودگي هوايي در كار خواهد بود و نه گرمايش جهاني. با اين حال با در نظر گرفتن حجم و تراكم پايين اين گاز، چگونگي ذخيره سازي آن همچنان به شكل يك مشكل آزاردهنده پابرجاست. هيدروژن به زودي به تنها ماده يي تبديل خواهد شد كه در ميان هزاران ماده ديگر، جايگزين اقتصاد نفتي كنوني خواهد شد.
    
    
    
 روزنامه اعتماد، شماره 2045 به تاريخ 15/6/88، صفحه 7 (تكنولوژي)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 تير 1391برچسب:, ] [ 11:15 ] [ عليرضا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

باتشکر از بازدید شما دوستان عزیز , لحظات خوشی را برای شما آرزومندم.
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 135
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 287
بازدید کل : 122608
تعداد مطالب : 139
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



دعا

ترجمه مطالب وبلاگ به زبانهاي مختلف دنيا
تقويم
قالب میهن بلاگ تقویم جلالی

********* Online User *******

.

ليگ برتر زيبا فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز